Unicef – Kies je (graffiti) pakje! Activatie & PR Stunt
Vanaf 16 november 2020 is UNICEF gestart met de UNICEF wintercampagne “Kies je pakje voor een beter 2021” om gevluchte kinderen in het Midden-Oosten te beschermen. Zij hadden het al niet breed, en door de coronacrisis leven ze nu in extreme armoede waar toegang tot medische zorg, fatsoenlijk onderdak of voldoende eten niet vanzelfsprekend is. Door online een pakje vol hulpmiddelen te doneren kan je gevluchte kinderen in Syrië, Libanon en Jordanië helpen. Men kan hier een mooie wens uit het hart op zetten.
Aan Raúl&Rigel de vraag om dit onder de aandacht te brengen.
We maakten in samenwerking met kunstenaars Stein en Wessel Koning een mega groot kunstwerk op honderden UNICEF dozen, welke ook gebruikt worden om naar kinderen in ontwikkelingslanden te sturen. De dozen vormen een getal dat de urgentie uitdrukt, namelijk 32 miljoen; het aantal kinderen dat wereldwijd op de vlucht is voor oorlog en onderdrukking. Elk pakje is een waardevolle stap richting een beter 2021! Ambassadeurs Guus Meeuwis, Sterre Koning en Ramoni Kromowidjojo schreven de eerste hoopvolle wensen voor 2021 op de dozen.
Het plan om de tekst ’32 miljoen’ in graffiti bespoten dozen als kunstinstallatie te plaatsen in de imposante NDSM loods bleek een groot succes! Shownieuws, AD, Parool en NH Nieuws kwamen bij de installatie kijken en schreven een mooi stuk. Kort na de actie stroomden de donaties al meteen binnen. En daar bleef het niet bij.
Na 19 januari brengen vrijwilligers de dozen naar o.a. scholen, bedrijven, burgemeesters, vrienden die de dozen verder versieren. Als deze klus is geklaard komen de dozen vanzelfsprekend terecht bij vluchtelingenkinderen in de wereld.