Solidaridad – Black Friday Paspoppen Protest Guerrilla actie & PR Stunt
Solidaridad had als doel om zoveel mogelijk mensen een petitie te laten tekenen voor een wet duurzaam en verantwoord ondernemen. En daarnaast mensen bewust te maken van de misstanden bij de productie van Black Friday-artikelen. Zij vroeg Raúl&Rigel om mee te denken voor een ludieke actie en de gehele productie op zich te nemen.
Op Black Friday 2021 vroegen wij in Leiden namens Solidaridad aandacht voor de positie van de ‘makers’ van de producten die we vandaag kopen. Denk hierbij aan katoenboeren, naaisters en textielarbeiders. Dit deden we met een wel heel bijzondere vertoning.
We plaatsten een groep letterlijk ‘uitgeklede’ paspoppen op Leiden Centraal, welke symbool stonden voor bovengenoemde makers. Deze paspoppen hielden spandoeken en protestborden in de vorm van kledingstukken vast, met slogans over misstanden bij de productie van mode en textiel (populaire Black Friday-artikelen) onder het motto ‘Trek jij het je aan?’
Solidaridad wilde met deze actie benadrukken dat het noodzakelijk is om katoenboeren, arbeiders en het milieu te beschermen met solidaire wetgeving. ‘Want nu mág het gewoon: kleding verkopen die is gemaakt ten koste van mens en milieu. Maar dat het mag, betekent niet dat het ook kan’, vindt Heske Verburg, directeur van Solidaridad.
Het protest trok veel bekijks en ook veel pers besteedde aandacht aan de paspoppen installatie. Onder andere het protest en de media aandacht die het kreeg heeft er voor gezorgd dat Solidaridad uiteindelijk 40.000 handtekeningen aan de Tweede Kamer heeft overhandigd.