Playstation-Origami-I-Amsterdam-guerilla-marketing
Playstation-Origami-I-Amsterdam-guerilla-actie
Playstation-Origami-I-Amsterdam-PR-marketing-stunt

Playstation – Origami I Amsterdam Guerrilla actie & PR Stunt

Toen we de vraag kregen vanuit Playstation om een stunt te bedenken rondom de nieuwe game ‘Heavy Rain’, waarin de Origami Killer zaken ontvreemd en daarvoor in de plaats een origami zwaan achterlaat, hoefde we niet lang na te denken. Deze stond nog op onze ‘bucket list’!

Door de beroemdste letters van Nederland te stelen, vroeg Sony Playstation op spectaculaire wijze aandacht voor hun nieuwe spel. Midden in de nacht verdwenen de 2 meter hoge letters A en M uit het logo I AMsterdam van het Amsterdamse Museumplein. “Hoe konden de dieven zoiets zwaars in hemelsnaam ongezien meenemen?” Een een reusachtige origami-vogel kwam hiervoor in de plaats. Deze zwaan, die in de game een grote rol speelt, was gemaakt door kunstenares Keiko Oyamatsu. Gamesites begrepen dan ook meteen wat er aan de hand was: de Origami Killer heeft toegeslagen in Nederland. En dat precies in de week dat het PlayStation 3-spel Heavy Rain uitkomt in Europa. Amsterdam en omgeving was in ieder geval in rep en roer! helemaal toen de letters later die dag werden aangetroffen, geadverteerd op veilingwebsite Marktplaats, als ‘De meest bekende letters van Nederland’. Onder een foto van de twee letters – tegen de achtergrond van een ongemarkeerde opslagloods – stond in de advertentietekst: “Hoe ver durf je te gaan om ze te krijgen?”. De advertentie is ook op een tweede veiling website geplaatst. Inderdaad, op de plaats van de ontbrekende letters – die op één platform zijn vastgeschroefd – werd een 3D-logo voor het computerspel Origami Killer van Sony gevonden. De naam van de persoon die de letters op Marktplaats te koop had gezet, was Erik Gilliroam – een anagram voor ‘origami killer’.

Natuurlijk zijn de letters later, na 3 dagen, weer netjes door ons teruggezet.

Landelijke PR in zowel off- als online dagbladen als op televisie. Telegraaf, AD, Nu.nl, Parool als op het 20:00 uur Journaal, AT5. Ook werd veel coverage verkregen via verschillende game sites.

Ook een campagne starten?

Bij ons zit experiential marketing in hart en nieren. Op zoek naar een creative agency voor conceptontwikkeling, brand activations, PR stunts, event marketing, guerrilla marketing of sampling? Dan zijn wij de juiste one-stop-shop! Dus wil jij jouw doelgroep met een zintuigprikkeling op ludieke wijze in contact brengen met jouw bedrijf, merk, product of dienst? Klik dan op de contactbutton en let us know!

Anderen bekeken ook: