Nierstichting – Collecteweek Vuilniswagen Tour PR Stunt
De Nierstichting zet alles op alles om nierschade te voorkomen en beter te behandelen. Door mensen bewust te maken van risico’s zoals diabetes, een hoge bloeddruk of het eten van te veel zout.
Om extra aandacht én donaties te krijgen voor de ‘Week van de Nieren’ (15-21 september) moest er een campagne worden ontwikkeld die het belang van de nieren tastbaar maakt. Raúl&Rigel tuigde dit samen met Total Design op.
We zorgden voor een speciale vuilniswagen en reden deze rond in de ‘Week van de Nieren’. Hier op stond de tekst: “Als je nieren ermee ophouden, is het alsof wij ermee ophouden”. Met uiteraard een QR-code voor donaties.
Op deze manier is de vuilniswagen een metafoor, die staat voor wat nieren doen; namelijk afvalstoffen afvoeren en zo je bloed schoonhouden. Hoe belangrijk dit is, realiseren mensen zich niet altijd. Door dit te vertalen naar de dagelijkse werkelijkheid wordt het veel meer invoelbaar en urgent. Tegelijkertijd is de wagen hiermee een gigantisch ‘moving billboard’, dat mensen uitnodigt om te doneren. ‘The medium is the Message’! We trapten de tour af bij het hoofdkantoor van de Nierstichting in Bussum, als onderdeel van een intern kick-off event voor de collecteweek.
De vuilniswagen reed langs alle grote steden in Nederland en was daarmee een blikvanger in de regio’s Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Eindhoven, Utrecht, Almere en ’t Gooi. Hierdoor hebben veel mensen de Nierstichting vuilniswagen kunnen zien!